سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محمد باقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور، شب گذشته با شرکت در برنامه شبکه جام جم سیما به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد. آنچه در ادامه می‌آید چکیده این برنامه است. متن کامل سخنان قالیباف نیز در همین صفحه موجود است.

 ما امروز فقط در حوزه نفت و گاز دومین کشور جهان نیستیم، از نظر برخورداری از معادن متعدد روی و سرب واقعا وضعیت بسیار مناسبی داریم . در حوزه کشاورزی و صنعت نیز وضعیت بسیار خوبی داریم ولی واقعیت این است که با وجود همه این ظرفیت ها،مردم ما با مشکلات اقتصادی جدی روبرو هستند.

ما در کشورمان حزب و فعالیت های حزبی داریم ولی احزاب ما متاسفانه بر اساس برنامه حرکت نمی کنند، یعنی برنامه محور نیستند. برنامه ای برای اجرای بخش های مختلف در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ندارند، بیشتر یک حرکت سیاسی دارند و فعالیت سیاسی می کنند.این یکی از ضعف های ما است. ما این ضعف را امروز با سندهای بالا دستی جبران کردیم، یعنی کشور امروز یک برنامه و سند چشم انداز تا سال 1404 دارد. بر اساس این سند سیاست های کلی برای یک دوره 20 ساله تنظیم شده است.سند چشم انداز از سوی نخبگان کشور تهیه شده و مراحل تصویب خودش را طی کرده است.

بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل و تکمیل تحصیل در خارج از کشور زندگی می کنند یا ممکن است عزیزانی حتی برای درمان، برای سفر، برای سیاحت از کشور خارج بشوند.تاثیرات اقتصادی مخصوصا نوسان نرخ ارز به شدت در زندگی و در برنامه ریزی آنها تاثیر گذار است .

مهمترین برنامه ای که بنده دارم در اولویت اول بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت بسیار مدون و در یک زمانبندی مشخص برای 2 سال برنامه ریزی شده تا اتفاق بیفتد. روش کار هم به این گونه است که ما در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم، اول باید این ثبات درنرخ ارز به وجود بیاید که ما بتوانیم ارزش پول ملی مان را ، بحث مربوط به تولید را، بحث مربوط به هدایت نقدینگی را به سمت اولویت های اقتصادی ببریم ،چون پیشرفت و عدالت بدون رونق و رشد اقتصادی امکان پذیر نیست .

ما باید تلاش کنیم از تصمیمات خلق الساعه فاصله بگیریم. این طور نباشد که در هر هفته و هر ماه یک سیاست و یک تصمیم جدید بگیریم. امروز ما افزایش نقدینگی داریم وافزایش نقدینگی این تورم را به جامعه تحمیل کرده است. متاسفانه امروز ما در شرایطی هستیم که این تورم توام با رکود است. ما ناگزیر هستیم که این رکود را بشکنیم و وارد عملیات رونق اقتصادی شویم. این از دو راه ممکن است؛ یک راه این است که مجددا نقدینگی را به بازار کار وارد کنیم که خب این نقدینگی خودش تورم زا است، پس این کار، کار درستی نیست. مهم این است که این نقدینگی را ما هدایت و کنترل کنیم و این هدایت و کنترل برود به سمت اولویت هایی که در تولید چه در کشاورزی و چه در صنعت مورد توجه است.

امیدوارم که در شش ماهه اول آغاز به کار دولت، مردم ما چه عزیزان و هموطنان خارج ازکشور و چه مردم عزیزمان در داخل کشور  ثبات ، آرامش و کنترل گرانی را ببینند.ما می خواهیم مردم از یک سو ببینند که دیگر کالاهاافزایش قیمت پیدا نکند و تثبیت قیمت ها را حاکم کنیم . انشاء الله در عرض شش ماه روند نزولی قیمت ها مخصوصا در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز ارمغان اول دولت ما باشد برای این عزیزان .

نگاه کنید آثار تحریم ها در داخل و خارج از کشور با هم متفاوت است. دلیل تفاوت هم این است در داخل کشور تحریم ها آثارش کم است. اینقدری که ما در سوء تدبیر و در ضعف مدیریت دچار اشکال هستیم و مشکلات در حوزه اقتصادی درست کردیم، واقعا در خارج ازکشور اینگونه نیست.

ما چه بخواهیم چه نخواهیم انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه می کند، انقلاب اسلامی اجازه نمی دهد که منابع و منافعش را دیگران ببرند، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی اجازه نمی دهد که آمریکا هر طور بخواهد برای ما تصمیم بگیرد. شما به تاریخ ما نگاه کنید، ملت ما در طول تاریخ هیچ گاه حاضر نشده عزت خود را زیر پا بگذارد. شما در حوادثی که اتفاق افتاده است ،تهدیدهایی و حملاتی که شده است ایرانی ها عزت خود را رها نکردند.   در جنوب ایران شما نگاه کنید پرتغالی ها آمدند چه شد ؟ در زمانی انگلیسی ها آمدند چی شد ؟ در شمال ایران حتی اگر شده مردم با یک تفنگ ساده هم در مقابل دشمن بایستند ایستادند و هیچ موقع موضوعات اقتصادی باعث نشده است که مردم عزیز ما عزتشان را زیر پا بگذارند .

میثاق ملی ما قانون اساسی است. من این انتقاد را دارم که دولت های گذشته در آغاز کارشان خیلی عنایت ویژه ای به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی نداشتند، یعنی بخش هایی از قانون اجرا می شد، نمی گویم بخش هایی اجرا نمی شد، حداقل مغفول واقع می شد یا توجه جدی ایی به اجرای آن نداشتند. بنده این تعهد را به همه ایرانیان عزیز چه داخل و چه خارج از کشور می دهم در صحبتی هم که در شبکه دو داشتم به این اشاره کردم که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است مخصوصا فصل سوم که به حقوق ملت بر می گردد.

ما حق نداریم بر اساس قانون اساسی به حریم خصوصی افراد وارد بشویم، هر اندیشه ای هر عقیده ای در کشور آزاد است. یعنی کسی مانع اندیشه و عقیده کسی نیست. هتک حرمت در قانون اساسی ما ممنوع است .بر اساس قانون اساسی هتک حرمت محکومین زندانی یعنی کسی که جرم انجام داده و محکوم شده والان دارد در زندان به سر می برد بخاطر اینکه جریمه خودش را بدهد ، ممنوع است. پس معلوم است که بقیه شهروندان که آزادند به طریق اولی حرمت دارند، حق پرده دری نداریم، حریم شخصی افراد و امنیت روانی باید حفظ بشود. آحاد جامعه بایداحساس کنند شهروند درجه یک و دو نداریم.

بنده معتقدم ما برای اعتماد سازی اولین کاری که باید انجام بدهیم این است که حقوق مردم را و مطالبه به حق مردم را پاسخگو باشیم و فصل سوم قانون را در اولویت اجراء بگذاریم.اگر این اعتماد سازی اتفاق افتاد و مردم بینند که دولت و حاکمیت حقوق آنها را رعایت می کند، بسیار طبیعی است که آنها هم خودشان را در مقابل دولت و در مقابل دیگر شهروندان مسئول می دانند و به وظیفه شان عمل می کنند. این انجام وظیفه یعنی مشارکت معنی دار مردم در اداره کشور، در اقتصاد ،در سیاست، در فرهنگ در مسایل اجتماعی، در حوزه امنیت ملی ،در حوزه فعالیت های تشکل های مردم نهاد.این یعنی آزاد سازی یک ظرفیت بسیار بالا و از همه مهم تر سرمایه بزرگی به نام اعتماد.

سیستم اداری ما بسیار سیستم کهنه و فسیل شده ای است.ما هم در حوزه تکنولوژی وهم ابزار دچار این مشکل هستیم، یعنی می خواهم بگویم که هم در حوزه نرم افزاری و هم در حوزه سخت افزاری این اشکال واقعا وارد است . یک بحث هم ساختار اداری ما و فرآیند انجام کار است که در واقع یک فرآیند کهنه ای است و به روز نیست . یکی از برنامه های قطعی بنده تحول اساسی در این حوزه است. اصلا یکی از فلسفه های حضور من تغییر در مدیریت است. ما در حوزه مدیریت ، بخش کارکردها و ساختارها را باید اصلاح کنیم .




تاریخ : دوشنبه 92/3/13 | 11:18 عصر | نویسنده : حامیان دکتر قالیباف | نظر

  • خرید اینترنتی | ماه موزیک | ترفند سرگرمی